Klar, parat, start! Eleverne dyster på tid og viden om affaldssortering i sjov og lærerig stafet.
Målgruppe
4.-10. klasse
Formål
Eleverne lærer om affaldssortering gennem leg, bevægelse og samarbejde.
Varighed
30 minutter afhængig af afstand og mængden af affald
Materialer du skal bruge
Tre-fire spande til hver sit affald (papir/pap, plastik, metal, kartoner, glas) eller
Tre-fire ark med piktogrammer (vælg selv niveau)
Mindst seks stykker rent affald fra hver gruppe (inddrag eleverne i indsamling)
En løbebane på ca. otte meter
Et stopur eller mobiltelefon
Evt. kridt til at tegne banen op med
Sådan gør I
Sæt/tegn banen op og stil spandene (ovenpå arkene) op for enden af banen. Affaldet lægges i en blandet bunke ved start i banens anden ende. Eleverne stiller sig op på en lang række og den første elev tager et stykke affald op og starter stafetten.
Eleven løber ned til spandene, afleverer affaldet i rette spand, løber tilbage og giver en ”high five” til næste elev, som løber afsted med et nyt stykke affald. Eleverne kan råbe til hinanden for at hjælpe hinanden med at vælge den rigtige spand. Når det sidste stykke affald er afleveret, og eleven er tilbage bag startstregen, stoppes tiden.
Når alt affaldet er sorteret, samles eleverne ved spandene til et tjek sorteringen. Hvert forkert placeret stykke affald giver fem strafsekunder oven i sluttiden.
Gode ideer
God aktivitet til at opfriske sorteringsreglerne med jævne mellemrum. Notér resultatet og lad klassen konkurrere mod sig selv over tid.
Lav konkurrence mellem flere hold i klassen eller flere klasser mod hinanden.
Tilpas selv afstand, antal spande og affaldsmængde efter elevgrupperne.
Lad eleverne selv samle affaldet ind og arrangere konkurrencen for yngre elever.